telephone

ON THE ROAD

Ken je dat gevoel van onderweg zijn? Lekker uit het raam staren, mijmerend over wat je net hebt meegemaakt gemixt met de spanning van wat er gaat komen. De smaak van herinneringen in combinatie met uitkijken naar het volgende avontuur. Niet weten wat er komt, en dat ook niet hóeven weten. Vrij zijn!

Dat heerlijke gevoel had ik continu tijdens een lang weekend weg met een huurcamper van Camper Experience. Mijn vriend en ik besloten spontaan om een camper te huren. Zonder plan. Zonder route. Zonder doel. Wat kleding en toiletspullen in de tas, koelkastje vol en wegwezen!

Direct vakantiegevoel
Vanaf het moment dat we wegrijden uit Utrecht heb ik een vakantiegevoel. Dat heb ik normaal pas als ik het vliegtuig instap of mijn tentje opzet. Maar bij een camper werkt dat duidelijk anders. Zalig! Ondanks dat we beide gek zijn op retro campers, gaan we dit weekend op pad met een Volkswagen T5 hefdak. De T5 is één van de nieuwere modellen en is van alle gemakken voorzien, zoals airco, airbags en cruise control. Hij is ruim, rijdt soepel en is supercomfy. Dat geeft ons een ontspannen gevoel en we gaan als een speer. Voordat we het weten zitten wij al bijna in Frankrijk!

Altijd alles bij je
Ralph, de eigenaar van Camper Experience, heeft ons handige gidsen meegegeven met campings en camperplaatsen. Die laatste zijn plekken waar je voor een paar euro (soms zelf gratis) kan overnachten, met meestal water- en elektra beschikbaar. Toiletteren doe je gewoon in de natuur 🙂 De eerste nacht staan we op zo’n camperplaats op een groot, open grasveld in België, waar we ’s morgens vrolijk worden gewekt door fluitende vogeltjes. Na een Hollands yoghurt-met-muesli ontbijt uit ons eigen koelkastje en vers gezette koffie op ons eigen gasfornuisje vertrekken we verder richting zuiden. Radio aan, ramen open, campinggids paraat; op naar de volgende plek!

Vrijheid én comfort
Wat ik verwachtte is ook zo; zo’n eigen huis op wielen geeft een enorme sensatie van vrijheid én comfort. De perfecte combi: je hoeft niet op te breken en je hebt je eigen spullen bij je. Vroeger heb ik veel gekampeerd met een (kleine) tent. Altijd buiten zijn vond ik heerlijk! Met een camper heb je dat ook, maar precies díe aspecten die bij een tentvakantie soms irritant zijn, zijn dan gecoverd: je hebt een koelkast (bye bye koelelementen), stroom (bye bye geklooi met batterijen) en is er een kraantje voor handen wassen, tanden poetsen en een glaasje water. En voor natte voeten hoef je ook niet bang te zijn.

Viva La France!
Na paar uur rijden, komen we aan op een kleine camping in een dorpje aan de noordkust, vlakbij Le Crotoy. Het kost ons zo’n 3 minuten en 21 seconden om ons te installeren 🙂 Terwijl mijn vriend de tafel en stoelen uitklapt, trek ik een fles wijn open. Het leven is goed in de Franse namiddagzon. ’s Avonds begint het zachtjes te regenen. Of je dat gezellige getik op het tentdoek mist in een camper? Nee hoor, door het hefdak T5 heb je toch dat ouderwetse ‘kampeergevoel’.
De volgende dag gaan we weer noordwaarts. We hebben het idee dat we al veel langer weg zijn dan twee dagen! Na een ontbijt met warme croissantjes en verse koffie, met onze blote voeten in het nog vochtige gras, bergen we alles op en kruip ik achter het stuur. We rijden nog even naar de kust om lekker uit te waaien en daar komen we veel andere camperliefhebbers tegen. Er ontstaan gemoedelijke gesprekken over het kampeerleven. Zo’n camper schept direct een band.
Na een aantal vermakelijke uurtjes ongegeneerd zingen achter het stuur, komen we ’s middags aan in een dorpje in de buurt van Calais, Audresselles. Voor een paar euro mogen we tussen de andere campers staan en gebruik maken van het sanitair op de bijbehorende camping. Wat een waanzinnig uitzicht over groene heuvels en over de zee! We maken een lange strandwandeling en vermaken ons met boekjes lezen en yahtzee, waarna we ’s avonds tevreden in slaap vallen. De volgende ochtend is het helaas tijd om terug te gaan naar Montfoort om de camper in te leveren. Time flies

Eigen camper kopen
Tijdens de terugreis fantaseren we over onze eigen camper. In welke kleur zullen we hem verven, waar zullen we allemaal heen gaan en hoe vrij zullen we ons voelen. We zijn het erover eens dat we een oud beestje willen. Want ondanks dat de T5 camper heel fijn is, mis ik toch de romantiek van een pruttelende oude motor, retro keukenkastjes, een kleurig verflaagje en wat roestvlekken hier en daar. Nieuw en oud hebben natuurlijk zo hun voor- en nadelen… We spreken af dat we de volgende keer dat we een camper huren bij Camper Experience, een ouder model kiezen. Ralph vertelde ons eerder dat zijn retro campers allemaal een nieuwe motor hebben, dus dat zit wel snor. Ondertussen blijven we verder dromen over een eigen camper voor de deur voor spontane weekendjes weg. Want na deze trip zijn we écht om. We zijn besmet met het campervirus. Alleen is dit virus niet gluiperig en gevaarlijk, maar helemaal aanwezig en 100% veilig. Wat blijkt? Een camper kopen kan ook bij Camper Experience. Dus wie weet rijden wij volgend jaar wel in onze eigen oranje camper met zelf genaaide gordijntjes…

Geschreven door Carolien, kampeerliefhebber en blogster